Stalo se jednoho horkého dne, že vystřelilo (odchlíplo se) těsnění pod hlavou, inu rozhodl jsem se, že si na opravu přizvu kamaráda Martina, že to nějakým způsobem dáme do kupy. Alespoň se člověk něco nového naučí, že…
Prvním větším cílem celé opravy bylo zjistit, jestli má smysl to opravovat — jestli to nebylo třeba prasklou hlavou či tak podobně. No, ale stejně se to muselo rozebrat až k těsnění, takže do té doby by nebylo jasné, jestli jo či ne.
Martin tedy sundal víko, různá krytí, řemeny a další věci.
K těm se dá dostat celkem snadno a bez potíží — prostě žádný problém. Ten však nastal až u sundavání hlavy — myslím tedy větší problém, věci jako „všechno je zarezlé“ jsou prostě stav věci a ne problém — nebyl totiž k dispozici správný klíč (torx 1/2″ 12 mm), vydal jsem se proto do MAT (prostě železářství) a na potřetí (ano, 3× jsem tam byl) se mi podařilo trefit správnou velikost voříšku.
Hlava se tedy nakonec krásně podařila sundat; a jaký byl stav věci? Na první pohled ustřelené těsnění, hlava je v pořádku! Jupí!
Aktuální stav v neděli 22. 6. je tedy takový, že je sundaná hlava, všechno jinak odstrojeno a připraveno na nové rozvody (které musím sehnat) a pak se to nainstaluje zpátky. Podle Martina motor nevypadá špatně na to, co má najeto, jen je to takovej ten „poctiva“, takže všechno chce mít „přesně“ a „dokonale“ — to mi vyhovuje, alespoň to auto víc vydrží a bude to uděláno správně. Většinou mi říká, co by se všechno mělo vyměnit — např. že při sundání hlavy by se měly vyměnit i šrouby, které ji drží a tak podobně, ale to stojí třeba 1400 dohromady, takže zase takovej blázen nejsem 😀
Až se mi tedy podaří sehnat rozvody s napínákem (cca 1000 Kč) a pumpu (cca 700 Kč), těsnění (cenu nevím teď) a těsnění k výfuku (cca 50 Kč), mám materiálně všechno, co bude potřeba a může se to dát dohromady. Jupí.
Ještě, že mám tu servisní příručku, kde jsou napsané všechny možné ty momenty utahovací a tak podobně, tohle by z hlavy a „od voka“ jen tak nešlo 😉
Každopádně během pondělí půjdeme na „obchůzku“ místních prodejen a vrakovišť a poscháníme co nejvíce věcí (kamarád Jirka mi akorát psal, že na vrakáči viděl celého Rovera na rozebrání, tak tam vyrazíme taky)
Dnes v pondělí 23. 6. jsme s Mirjam a Martinem obešli Plzeň, až jsme se zastasvili v autodílech u zimáku (víc to schopen specifikovat nejsem), kde jsme sehnali prakticky všechno a věci byly i k objednání do druhého dne! To jsem tedy koukal, na Rovera do druhého dne 😉 No, ale stejně dřív než ve čtvrtek tam nepůjdu. Prodejci (evidentně bratři, rodinný podnik) jsou tam strašně ochotní a sympatičtí, vyšli vstříc a tak vůbec — takže rozhodně doporučuji!
Uvidíme, jak se oprava bude vyvíjet dále, všechno potřebné (až na víčko k oleji a silenblok k motoru) jsme krásně sehnali, no 😉 Jupí!
Před chvílí jsem se vrátil z nákupu — mám vščechno, krom víčka oleje a silenbloku — inu to se nějak „zaimprovizuje“, alespoň prozatím a mrknu po nějakých bazoších a vrakáčích 🙂 Mám rád „vybalování krabiček“, takže se těším! 😉
Malý „připomínkovník“ důležitých momentů:
- Napínák: 25 Nm
- K filtru na olej: 12 Nm
- Řemenice: 205 Nm (jo, 205!)
- Hlava: 20 Nm podle pořadí + pak 2× po 180 na kolo
- Alternátor: 25 Nm
- Kryt rozvodů: 9 Nm
- Kryt hlavy: 10 Nm v pořadí podle obrázku (který mám nakreslený, ale jsem líný ho sem dávat, možná „časem“)
- Krytky svíče: 2 Nm
- Svíčky: 27 Nm, mezera mezi elektrodami 0,85 mm
- Startér: 45 Nm
- Silenblok: 45 Nm
Doufám, že je to všechno, možná ještě něco přibyde, z hlavy si nevybavím, co je všechno odšroubované 😉
Takže: Nasadili jsme těsnění, hlavu, připojili sání a všechno možné — a téměř je hotovo, akorát musím sehnat ještě kábl ke svíčce, nějakej umělec z toho vyrval svíčku a na novou to nasadil i s čepičkou té staré (asi podle hesla „když to nejde silou, použili jste málo síly…“) — čili kabel zničený. Teď už jen zbývá připojit řemen, kryty, svíčku, silenblok, vyměnit olej a dolít ta chladidla a vlastně je to hotové! Jupí!
Tak dnes jsme to dali dohromady (dnes == 28. 6.) a protočili motor na startér, je to super! Už jen ty kabely! Už se těším!
Tak se dnes po dlouhé době podařilo nastartovat! Sice to nejdřív znělo jako Karosa, ale ECU se to pak naučilo a jede krásně 😉 Jen jsme doplnili olej do posilovače řízení, vrzalo to 😉 😉 Takhle to znělo po nastartování hned:
Všechny fotky v následující galerii:
-
Rover — výměny řemenů, rozvodů a těsněníZobrazit obsah galerie »
Dobrý den,
na kolik Vás vyšla cena všeho potřebného k výměne těsnění pod hlavou?
Děkuji za odpoved
Marti Šprňa
Dobrý den,
celé mě to stálo zhruba 6000 — ALE měnil jsem i olej, filtry (vzduch, olej) 😉
Přesně si ceny nepamatuji, ale řekněme že rozvody byly asi za 1500 (pumpa 700, řemen taky tak nějak), Těsnění bylo v řádu „stokorun“, doporučuji po odšroubování hlavy vyměnit i šrouby, ale ty vás přijdou tak na litr. Plus nějaké drobotiny kolem (prasklé věci, silenblok a tak) — dohromady 6000 (zhruba). Hlavně doporučuji, pořiďte si dobrej momenťák — hlavní šroub na klice se utahuje hrozně moc (podle manuálu) a většina momenťáků to neumí 😉
Jo a ještě jsem měnil víčko rozdělovače a svíčky 😉 (fakt už si to nepamatuju) 😀
Dobry den,chtel jsem se zeptat jak jste povolili remenici klikove hridele?Znamy mi ted dela hlavu a uz pres mnesic to stoji protoze nevi jak povolit a potom zase dotahnout.Predem dekuji za odpoved
Dobrý den,
na dotaz „jak“ bych odpověděl „ohromnou silou“, na Roveru mám moment myslím 210 na utáhnutí, takže to spojka neudrží. Musel se odšroubovat startér a do zubů místo něho vrazit klín, aby se to netočilo. No a pak jsme vzali trubku, momenťák a přes páku to několika škuby povolili, no. Ale práce pro dva lidi, případně jednoho megasvalovýho 😀 Utahování stejný — potom zase zaseknout zuby místo startéru a nastavit 210 a utáhnout. Měli jsme momenťák do 200, takže jsme utáhli 200 a pak tím ještě trošku škubli, snad se to nepo… 😉
Kdyby byly dotazy, stačí napsat 😉
Dobry vecer,pisu ohledne sveho rovera kde se mnela delat hlava.Kamarad sehnal pripravek ale pri povolovani kliky nakonec prasknul.mam na to koupene vsechny dily ale kamos uz nevi jak to mam povolit.Tak jsem se chtel zeptat jestli nahodou nevite o nekom kdo by to chtel odkoupit bud dily a nebo cele auto i s dilama.Autou je zdrave je dovoz z italie.Dekuji
Dobrý den, o nikom bohužel nevím, zkuste to hodit na nějaký bazar 🙂
Co vám prasklo? Klika nebo ta věc, kterou se to povoluje? 😉
Nebo jako takhle… něco bych možná využil, ale bylo by to jen pár dílů a zase kvůli tomu rozebírat krásný auto, to je škoda 😉 😉
Klika prave drzi az moc praskl ten pripravek.Ted jsem se dival jeste na inzeraty a nasel jsem 416i za 4500,-tak uvazuju jestli bych to nekoupil a nedal ztoho dohromady moji 216 ale nemam cas nato a mam v planu koupit jeste mercedesa w203 a zase i kdybych ji poskladal tak to koupi jedine fanda.
To je jasné, no 😉 Pokud praskl přípravek, kterej nevydržel 210 NM, potom to byl asi blbej přípravek 😀
Dobry den nevite nahodou jaky presah maji mit vlozky valcu na rovru 45 1.8. Mam servisni knihu v anglictine a tam se to neda vubec najit.
Dobrý den, přesně už si to nepamatuji, ale vím, že to bylo dost málo, něco jako 0,4 mm nebo tak nějak. Našel jsem to v nějaké servisní knížce k 214. Ale spíš jsme se tím snažili nehýbat při výměně hlavy, abychom to nemuseli nasatvovat 😀